Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- BALANS: het bedrijf dat diensten verleent op het gebied van leefstijlcoaching, voeding en persoonlijke ontwikkeling.
- Klant: de persoon die zich inschrijft voor een programma (in een groep of individueel), zich aanmeldt voor een retreat of voor de voedingsapp.
- Diensten: alle door BALANS aan de Klant geleverde producten en diensten, waaronder coaching, trainingen, workshops en andere vormen van begeleiding, alsmede alle andere ten behoeve van de Klant verrichte werkzaamheden.
Artikel 2. Uitvoering van de overeenkomst
De overeenkomsten met BALANS leiden tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting. BALANS zal de verplichtingen naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap nakomen. Indien nodig kan BALANS bepaalde werkzaamheden laten verrichten door derden, met voorafgaand overleg met de Klant. BALANS is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste of onvolledige gegevens van de Klant, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor BALANS kenbaar was.
Artikel 3. Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat aanpassingen noodzakelijk zijn, zullen partijen de overeenkomst in overleg aanpassen. Wijzigingen kunnen invloed hebben op de termijn van uitvoering, en BALANS zal de Klant hier tijdig van op de hoogte stellen. Bij financiële en/of kwalitatieve consequenties van de wijziging, zal BALANS de Klant hierover informeren.
Artikel 4. Geheimhouding
Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar ontvangen. Informatie geldt als vertrouwelijk wanneer dit is medegedeeld of voortvloeit uit de aard van de informatie. BALANS zal niet zonder toestemming van de Klant extern verwijzen naar de overeenkomst.
Artikel 5. Intellectuele eigendom
BALANS behoudt alle rechten van intellectuele eigendom op de diensten die worden geleverd. De Klant mag de materialen uitsluitend gebruiken voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt en mag deze niet vermenigvuldigen of wijzigen. BALANS behoudt zich het recht voor om opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, zolang er geen vertrouwelijke informatie aan derden wordt verstrekt.
Artikel 6. Betaling
Met het ondertekenen van de overeenkomst of inschrijven voor een programma, retreat of voedingsapp gaat de Klant een betalingsverplichting aan. Alle bedragen zijn inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor bedrijven. Betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden en voor aanvang van de Diensten, tenzij anders afgesproken. Indien de Klant niet tijdig betaalt, is hij automatisch in gebreke. Bij betalingsverzuim kan BALANS de werkzaamheden opschorten. Bij liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de Klant zijn alle vorderingen van BALANS onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 7. Incassokosten
Bij verzuim van de Klant met de betaling van verschuldigde bedragen zijn de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Voor particulieren geldt het wettelijk maximale bedrag; voor bedrijven geldt 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een minimum van €80,00.
Artikel 8. Aansprakelijkheid
BALANS aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door de geleverde diensten, tenzij de Klant aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van BALANS. De aansprakelijkheid is beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht. Bij schade aan personen of zaken door BALANS is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.
Artikel 9. Annulering/beëindiging van de overeenkomst
Een coaching- of begeleidingsgesprek kan tot 48 uur voor aanvang kosteloos worden afgezegd. Bij afzegging binnen 24 tot 48 uur wordt 75% van het uurtarief in rekening gebracht. Bij afzegging binnen 24 uur wordt het volledige uurtarief in rekening gebracht. Indien de Klant niet op het geplande gesprek verschijnt, wordt het volledige uurtarief in rekening gebracht.
Voor de bijeenkomsten van het groepsprogramma geldt dat als de Klant niet aanwezig kan zijn bij een bijeenkomst, deze niet individueel wordt ingehaald. De Klant blijft verantwoordelijk voor de inhoud en eventuele gemiste informatie van de bijeenkomst.
Als een van de partijen wezenlijk tekortschiet, kan de andere partij de overeenkomst beëindigen zonder dat een schadevergoeding verschuldigd is.
De overeenkomst voor de voedingsapp kan tussentijds niet worden opgezegd. Dit betekent dat de Klant, bij het aangaan van een abonnement voor 12 maanden, de volledige abonnementsduur verplicht is te betalen. Hetzelfde geldt voor een abonnement van 6 maanden, waarbij de Klant de volledige looptijd van 6 maanden dient te voldoen.
De Klant heeft de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen of te wijzigen uiterlijk één maand voor het verstrijken van de overeengekomen abonnementsduur. Indien er niet tijdig wordt opgezegd of gewijzigd, wordt het abonnement automatisch verlengd voor dezelfde duur en onder dezelfde voorwaarden.
Artikel 10. Persoonsgegevens
De Klant geeft toestemming voor de automatische verwerking van persoonsgegevens die voortvloeien uit de overeenkomst. Deze gegevens worden door BALANS uitsluitend gebruikt voor de eigen activiteiten.
Artikel 11. Geschillenbeslechting
Op alle overeenkomsten tussen BALANS en de Klant is Nederlands recht van toepassing. Geschillen die voortvloeien uit deze voorwaarden en die niet onder de competentie van de kantonrechter vallen, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar BALANS is gevestigd.